Ashtanga Mysore

18077106_1950749578478127_1673809396010679025_oAshtanga Mysore
Egenträning av ashtanga serien med assistans av lärare. Denna metod ger yogans djupa terapeutiska effekter där du bygger upp en egen yogarutin som du an efter lär dig utantill. Metoden tillåter dig att spendera tid med enbart dig själv och dina egna andetag, utan lärare som berättar varje steg och lyft som skall göras. An efter bygger vi upp vår sādhanā, en egen spirituell övning för bättre spirituell hälsa (inre frid, shanti) och ärlighet åt sig själv, där man även lär sig känna sina egna inre konflikter (spirituell ohälsa).

Hur gör man?
Du kommer in, söker en plats och börjar din övning. Om du är ny till övningen och inte vet vad du skall göra så får du instruktioner av lärare för att komma igång. Nybörjare börjar med att lära sig rätt andningsteknik och solhälsningar. När alla är på plats gör vi öppningsmantran tillsammans och fortsätter vidare med övningen som görs på egen hand med ashtanga asana serien som börjar med solhälsning A och solhälsning B. Nybörjare får ett papper med sekvensen av ställningar.

Ashtangayoga enligt Sri K. Pattabhi Jois tradition. Enligt denna tradition gör vi ashtangasekvensen i takt med vår egen andning (vinyasa). Vi memorerar ordningen och lär oss namnen på alla asanas. Vi tar inte nya positioner när vi själva tycker utan väntar tills läraren visar oss nästa övning. Behöver du modifiera en övning, fråga din lärare. Känner du dig osäker på ordningen i sekvensen, fråga läraren. Serien finns att få på papper om man glömmer bort vilka ställningar som kommer i vilken ordning. Då man är färdig med sin träning vilar man en stund i död mans ställning (savasana) och sakta avlägsnar sig. Att lära sig alla vinyasor (andning + rörelse) kräver tid och övning, och är inte något du behöver behärska för att delta i den här timmen. “Do your practice and all is coming”.

Comments are closed